Kestääkö brändisi ajan muutoksen?

04.09.2017
Nicholas Nordström

Oletko kuullut sanottavan: kun brändi on kerran luotu niin kaikki on hyvin? Tähän ei kuitenkaan kannata turvautua, sillä nykypäivänä huomion saaminen ja erottuminen massasta on koko ajan vaikeampaa. Brändin visuaalisuuteen on syytä panostaa, sillä ihminen on oppinut huomaamaan vain sen, mikä häntä kiinnostaa. Toisinaan kannattaakin pysähtyä miettimään, onko brändi-ilmeesi edelleen mieleenpainuva ja erottuuko se riittävästi kilpailijoista?

Tehokas brändi syntyy tunnistettavuudesta, jossa yhtenäinen ilme on kaiken perusta. Ei riitä että brändillesi on kerran luotu visuaalinen identiteetti, vaan sen ylläpitämisen eteen on tehtävä jatkuvasti töitä. Ihmiset sitoutuvat ja luottavat brändeihin, jotka puhuttelevat heitä ja herättävät tunteita. Visuaalinen viestintä tuo brändisi tarinankerronnan tasolle, jossa syntyy yhteyksiä ihmisten ja brändisi välille.

Brändin visuaaliseen viestintään kuuluu monia elementtejä. Kun nämä elementit on pohdittu selkeäksi kokonaisuuksiksi, niitä on helppo syventää tarinankerronnan ja mielikuvien avulla. Visuaalisuus ja bränditarinaa korostava kuvamaailma herättävät aina tunteita, sillä muodostamme näiden elementtien ympärille yhteyksiä omien tietojemme ja kokemustemme perusteella. Etenkin brändi-ilmeen rakennus- ja uudistusvaiheessa visuaalista viestintää kannattaa pohtia myös bränditarinan kautta, jotta ne tukevat toisiaan mahdollisimman hyvin.

Brändi-ilmeen uudistaminen ja jalkauttaminen voi toisinaan olla työlästä, mutta siihen kannattaa varata oma aikansa. Kun brändi kokee uudistuksen, se pitää viedä johdonmukaisesti kaikkiin viestinnän ja markkinoinnin materiaaleihin ja kontaktipisteisiin. Joskus uudistuksen läpivienti saattaa jäädä muun työn takia puolitiehen, mikä taas syö brändiltä uskottavuutta. Tällaisissa tilanteissa kannattaa harkita hyvää kumppania, joka toteuttaa ilmeen jalkautuksen ja pitää huolen että brändi-identiteetti pysyy yhtenäisenä kautta linjan. Me voimme olla sinulle tämä kumppani. Ota rohkeasti yhteyttä ja jutellaan lisää.

Nicholas Nordström
Nicholas on elintarviketeollisuuden ja kaupan alan asiantuntija. CheckPointin toimitusjohtajana hän tuo uusia ajatuksia muun muassa brändäämiseen ja pakkaussuunnitteluun.