Miten pakkaus erottuu myymälässä?

27.07.2018
checkpoint

Myymalavierailu 01

Oletko miettinyt mikä saa sinut valitsemaan tietyn tuotteen kaupan hyllyltä? Menetkö tottumuksesta tuttujen brändien luo vai kokeiletko rohkeasti jotain uutta? Kuluttajina olemme tottuneet tiettyihin rutiineihin, jotka helpottavat ja nopeuttavat päätöksentekoamme. Toisinaan näköpiiriimme saattaa kuitenkin ilmestyä jotain uutta – esimerkiksi pakkaus, joka erottuu edukseen hyllyriviltä.

Ei kuitenkaan ole itsestään selvyys, että jokainen pakkaus kiinnittäisi automaattisesti huomiomme, sillä kilpailu näkyvyydestä on kovaa. Kuluttaja tiedostaa noin neljän sekunnin aikana hyllykategoriassa olevat tuotteet, joiden joukosta hän tekee valintansa. Jos tuotteen pakkaus ei tässä lyhyessä aikaikkunassa kiinnitä kuluttajan huomiota, se jää päätöksenteon ulkopuolelle. Tästä syystä on äärimmäisen tärkeää pohtia miten tuotteen pakkaus erottuu muista kilpailevista tuotteista ja samalla viestii kuluttajalle tärkeistä asioista.

Työstämme CheckPointissa päivittäin useita erilaisia pakkausdesigneja asiakkaillemme, ja mietimme pakkauksia aina kokonaisuuksina: miten pakkaus viestii tuotteen sisällöstä ja tukee samalla brändimielikuvaa, miten pakkaus suojaa sen sisällä olevaa tuotetta ja minkälaiseen hyllytilaan ja kilpailijakenttään pakkaus tulee sijoittumaan. Tästä syystä teemme aktiivisesti tutkimustyötä ja vierailemme muun muassa päivittäistavarakaupoissa katsomassa mitä tuotepakkauksen ja sen sijoituspaikan ympärillä tapahtuu.

Myymalavierailu 02

Jukka ja Marek tutustuvat lihaleikkeleiden valikoimaan. Tässä kategoriassa tuotteilla on kaupoista riippuen tunnistettavat alakategoriat ja brändeillä vakiintuneet sijoituspaikat, jolloin saadaan aikaan sarjoituksen tuomaa etua. Kauden uutuustuotteet sijoittuvat osaksi olemassa olevia sarjoja korvaten aikaisempia tuotteita. Selkeät ja tunnistettavat brändivärit auttavat kuluttajaa löytämään haluamansa tuotteet useiden eri tuotemerkkien joukosta.

myymalavierailu 03

Nicholas ja Salla pohtivat vuorostaan maito- ja jogurttituotteiden näkyvyyttä. Perinteisten vaaleiden sävyjen rinnalle on tullut voimakkaita värejä ja isoja väripintoja, jotka erottuvat edukseen. Makuvarianttien selkeä esilletuominen suurilla kuvituksilla nopeuttaa tuotteiden etsintää ja helpottaa kuluttajan päätöksentekoa. Pakkausmuotoilu noudattaa maitotuotteille perinteistä linjaa, vaikka muutamia erikoispakkauksia on jo tullut markkinoille.

Myymalavierailu 04

Toisinaan hyllysijoitusmahdollisuudet eivät aina ole brändille optimaalisia kun samassa tuotekategoriassa on useita vastaavanlaisia kilpailevia tuotteita. Tällöin vahva tunnistettava brändäys ja sille ominainen pakkausmuotoilu auttavat kuluttajia hahmottamaan ja löytämään haluamansa tuotteet useiden vaihtoehtojen joukosta. Kun pakkauksen visuaalisuuteen ja tuotetietoihin käytettävä painopinta-ala on rajallinen, voidaan tuotteen ominaisuuksia nostaa esiin erilaisin symbolein ja kuvituksin. Tällöin merkkien tulee kuitenkin olla selkeitä ja helposti ymmärrettävässä muodossa, jotta tuotteen ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa.

checkpoint