Värillä on väliä

31.10.2017
Jaakko Mansikkamäki

Ei ole sattumaa, että CheckPointin brändiväri on vihreä. Yhdistämme vihreään sävyyn useita positiivisia ajatuksia, mutta se miten havaitsemme ja koemme kyseisen värin on kuitenkin yksilöllistä. Värien hahmottaminen on aistien määrittelemä ominaisuus ja tästä syystä näemme värit eri tavalla. Se, miten tulkitsemme värejä, pohjautuu vuorostaan omiin kokemuksiimme, muistoihimme ja kulttuuriseen taustaamme. Tästä syystä värivalintoja tehdessä onkin hyvä muistaa, että se mitä mielleyhtymiä itse liitämme tiettyyn väriin ei välttämättä ole lainkaan sama mitä kollegamme, asiakkaamme tai toisen markkina-alueen kuluttajat kokevat kyseisestä väristä.

Brändien kannalta värivalinnoilla on erityisen merkittävä rooli, sillä värien avulla brändi luo itselleen yksilöivän tunnisteen. Parhaimmillaan tietynvärinen pakkaus tai mainos saattaa tuoda mieleemme brändin ilman, että sen nimeä edes mainitaan. Brändiväri voi saavuttaa ajan myötä myös ikonisen roolin, jolloin yhdistämme brändiin heti oikean värisävyn. Voit testata tätä miettimällä hetken mitä mieleesi tulee, kun luet: Fazerin Sininen, Fiskarsin oranssi tai IKEAn keltainen.

Graafisessa suunnittelussa värien ymmärtäminen ja värihallinta on perusedellytys suunnittelulle ja toimivalle lopputulokselle. Ammattitaidon myötä syntyy ymmärrys ja varmuus siitä, miten värit käyttäytyvät eri painomateriaaleilla ja väriympäristöissä. Ei siis ole itsestäänselvyys, että valittu väri olisi suoraan samannäköinen kun käytetään RGB-, CMYK- tai PMS-värejä. Brändin yhtenäisestä ilmeestä tuleekin pitää huolta ja varmistaa, että suunnitellut värit toistuvat oikealla tavalla ja oikeissa sävyissä kaikissa materiaaleissa ja julkaisukanavissa.

Jaakko Mansikkamäki
Jaakko on pakkaussuunnittelun, kuvankäsittelyn ja värihallinnan asiantuntija. CheckPointin kehitysjohtajana hän tuo uusia innovaatioita graafiseen suunnitteluun ja toteutukseen.