Olisiko aika brändi-ilmeen uudistukselle?
Brändi-ilmeen uudistaminen on tärkeä osa yrityksen näkyvyyden ja kilpailukyvyn edistämistä. Huolellisesti rakennetulla brändillä ja hyvällä markkinoinnilla yritys voi erottua kilpailijoistaan. Tie menestyvään ja muistettavaan brändiin vaatii kuitenkin panoksia.
Useissa yrityksissä pohditaan olisiko aika uudistaa brändin visuaalista ilmettä, logoa ja slogania. Pelkkä ilmeenmuutos ei kuitenkaan automaattisesti lisää brändin tunnettuutta tai myyntivoimaa, vaan ennen työn aloittamista tulee miettiä, miksi brändi-ilmeen uudistus tehdään.
Brändi muotoutuu ensisijaisesti yrityksesi perusajatuksesta ja -arvoista, joita brändin ulkoinen olemus eli visuaalisuus tukee. Kun brändiuudistusta lähdetään suunnittelemaan, on ensin saatava syvällinen ymmärrys brändin ytimestä: miksi brändi on olemassa, mitä uniikkia se tarjoaa asiakkailleen ja sidosryhmilleen, miten brändi koetaan tällä hetkellä ja mikä on sen asema kilpailijakentässä.
Merkityksellinen brändi muistetaan
Jotta brändisi menestyy, sen on puhuteltava asiakkaita ja tunnuttava ennen kaikkea työntekijöille omalta. Brändin sisimmässä ovat aina ihmiset, jotka muodostavat omien kokemustensa kautta mielipiteen brändistäsi. Kerää asiakas- ja sidosryhmäpalautteiden kautta tietoa brändin nykytilasta, jotta tiedät mistä brändissäsi pidetään erityisesti ja voit paremmin vastata toiveisiin.
Toimialan muutokset sekä kilpailijoiden analysointi auttavat ymmärtämään oman brändin tämänhetkistä asemaa. Pohdi miten trendit tulevat vaikuttamaan toimintaasi sekä asiakkaidesi arvomaailmaan. Valmistaudu muutoksiin seuraamalla toimintaympäristöä, mutta pysy silti omalle brändillesi uskollisena. Älä pyri olemaan sitä mitä et oikeasti ole.
Vaikuttava brändi-ilme kestää aikaa
Brändi saa olla sekä sanomaltaan että visuaalisuudeltaan mieleenpainuva, jotta se erottuu massasta ja asiakkaat pystyvät huomioimaan erot kilpailevien brändien välillä. Rohkea visuaalisuus herättää tunteita, joka auttaa brändiä pysymään ihmisten mielissä. Hyvin suunniteltu tone-of-voice ja sitä tukeva visuaalinen ilme välittävät asiakkaillesi brändin tarinan ja tekevät siitä lähestyttävän. Taitavat graafiset suunnittelijat linkittävät brändin ytimen ja visuaalisen ilmeen toisiinsa, ja luovat aikaa kestävän ilmeen.
Brändiuudistuksen muistilista – huomioi ainakin nämä kohdat projektin suunnittelussa:
- Pohdi uudistuksen tarkoitus ja kerää tietoa päätöksen taustalle. Älä anna oman uudistushalun olla ainoana tekijänä.
- Vaikka kilpailijoita onkin hyvä seurata, älä silti keskity liikaa heihin. Mieti mikä tekee brändistäsi uniikin ja korosta sitä.
- Haasta ja ajattele laatikon ulkopuolelta, pyydä ydintiimin lisäksi ideoita myös muilta. Brändi elää ja kasvaa siellä, missä asiakkaasi kohtaavat yrityksesi ja palvelusi. Kuuntele siis tarkasti heitä, jotka ovat asiakasrajapinnassa.
- Varaa riittävästi aikaa ja osaamista uudistuksen jalkautukseen. Miten uusi visuaalinen identiteetti näkyy käytännön arjessa ja kuinka työntekijät omaksuvat sen? Kerro uudistuksesta, anna sen näkyä ja kuulua.
- Muista asettaa uudistukselle myös tavoitteet ja mittarit, joilla voit seurata miten hyvin uudistus jalkautuu ja otetaan vastaan.
Kun brändiuudistus on edennyt toteutukseen saakka, on tärkeää että sisäiset ja ulkoiset sidosryhmät kuulevat uudistuksesta. Lanseerausta varten on hyvä tehdä suunnitelma, jotta brändi saa ansaitsemansa vastaanoton. Esittele uudistunutta brändi-ilmettä ja muista aktivoida sidosryhmät vuorovaikutukseen brändisi kanssa. Kerää palautetta brändi-ilmeen vastaanotosta ja nauti tuloksista.
Me CheckPointissa pidämme huolen, että brändisi ei pääse harmaantumaan. Liity mukaan #äläharmaannu -joukkoomme!