Saimaa Brewing Company on tunnettu erinomaisista tuotteistaan. Ajan myötä tuotesarjat ovat kuitenkin eläneet omaa elämäänsä, ja brändille syntyi tarve yhdistää olemassa olevia sarjoja Saimaa Brewing brändin alle. Ajatus uudesta, kilpailijoista selkeästi erottuvasta pakkausilmeestä oli jo ollut tovin hautumassa, mutta valmista mielikuvaa siitä millainen uusi ilme tulisi olemaan, ei vielä ollut.
”Kaipasimme tuotteiden pakkausdesigniin uutta näkemystä ja mielellään myös uuden yhteistyökumppanin. Kumppanin valintaan vaikutti meillä merkitsevästi osaamisen ja näyttöjen lisäksi saatu tuntuma yhteistyöstä. Tästä syystä valitsimme CheckPointin kumppaniksemme – heiltä löytyi heti hyvä keskusteluyhteys, avoin kommunikaatio ja joustava reagointi tarpeisiimme”, kertovat Saimaa Brewing Co:n CEO Jukka Sipilä ja Marketing Manager Emma Hartwall.
CheckPointin suunnittelijat ottivat innolla uudistushaasteen vastaan
CheckPointin työtiimin muodostaneet Salla Järviluoto ja Riikka Tiirakari olivat innoissaan tuotebrändin freesauksesta. ”Saimaa Brewingin tuotteet ovat tunnettuja ja oli hienoa päästä auttamaan nykyisten tuotteiden yhtenäistämisessä, sekä uusien tuotevarianttien pakkausdesignien suunnittelussa.”
”Pakkausdesignien freesauksessa pyrimme uudistamaan pakkausten ulkoasut niin, että ne puhuttelevat parhaiten kohderyhmiään. Esimerkiksi tuotetekstien kohdalla pohdimme millaiseen tilanteeseen kyseinen tuote sopii, ja miten tuotteen erinomaisia ominaisuuksia tuodaan esiin. Pakkausdesignit kokivat huomattavan muodonmuutoksen, nyt Saimaa Brewing brändi saa arvoisensa huomion ja pääsee parhaiten oikeuksiinsa”, kertoo Salla.
”Suunnitteluvaiheessa huomioimme, että tuotepakkaus on brändinäkyvyyden kannalta merkittävässä roolissa ja sen tulee välittää brändin tarinaa, niin kuvamaailmaltaan kuin tuoteteksteiltään. Tuotteiden värimaailman kohdalla tiedostimme myös, että tuoteperheet tulevat varmasti kasvamaan, joten väripaletteja ei rajattu liian tiukasti. Myös kuvitukselle jätettiin sopivasti pelivaraa erikoisempien piirrosten myötä, joita saatatte huomata muun muassa oluttuotteiden joukossa”, vinkkaa Riikka.
Yhteistyö eteni erinomaisesti, mistä kertoo asiakkailta saatu positiivinen palaute
”Olemme erittäin tyytyväisiä jatkuvaan kommunikointiin ja vuorovaikutukseen: CheckPointilta tuli koko projektin ajan hyvää ohjausta ja koimme, että teemme projektia yhteistyössä. Toiveitamme kuunneltiin aktiivisesti ja olemme saaneet myös sisäisesti hyvää palautetta yhteistyöstä CheckPointin tiimin kanssa”, iloitsee Emma Hartwall.
”Asiakkailtamme on tullut myös hyvää palautetta tuotteen ulkonäöstä ja suunnasta mihin olemme Saimaa Brewing -sarjaa viemässä. Ensimmäiset tuotteet ovat nyt kaupoissa, ja positiivista on myös myyntiluvut ja asiakkaiden antamat listaukset tuotteille”, kertoo Jukka Sipilä.