Lähtökohta:
Metsä Group on kansainvälisesti 80:ssä maassa toimiva suomalainen metsäteollisuuskonserni, jolla on vakiintunut visuaalinen brändi-ilme. Konsernin arvoketjuun ja tuotantoprosesseihin lukeutuu kuitenkin monenlaisia vaiheita, joihin Metsä kaipasi selkeää ja brändille soveltuvaa kuvitustyyliä.
Mitä teimme:
Työstämme ensin yhdessä asiakkaan kanssa visualisoinnin perusidean, eli minkälaista tietoa halutaan selkeyttää. Tämän jälkeen taitava suunnittelutiimimme luo kuvituksen, jossa kiteytämme ja visualisoimme halutun asiakokonaisuuden helposti ymmärrettävään muotoon. Havainnollistamme muun muassa erilaiset prosessivaiheet ja pidämme huolen, että kuvitustyyli vastaa brändin omaa ilmettä. Lopullisesta kuvasta voidaan tehdä variantteja eri käyttötarkoituksiin ja kuvaa voidaan hyödyntää esimerkiksi vuosikertomuksessa, sidosryhmäviestinnässä, myyntipresentaatioissa ja henkilöstön koulutuksessa.
Tulos:
On ollut upea nähdä kuinka asiakkaamme ovat omaksuneet täysin uudenlaisia tapoja visualisoida tietoa.Tiedon visualisoinnissa on ennen kaikkea kyse tiedon jakamisesta ja uusien asiayhteyksien muodostamisesta. Kun asiasisältö kuvataan onnistuneesti, se vapauttaa kapasiteettiamme tiedon ymmärtämisestä tiedon tulkintaan ja jatkohyödyntämiseen.
Infografiikka on erinomainen tehokeino kuvata ja selventää monimuotoisia asiakokonaisuuksia. Infografiikan suunnittelu tulee kuitenkin aina tehdä kohderyhmälähtöisesti ja ennalta pohtia mikä on kyseisen kuvaajan tavoite.